Pornind de la diverse discuții în social media, plus dezbateri legate de concursul de pe nesemnate, vă propunem o întrebare:
Ce trebuie să bifeze o proză scurtă contemporană, de secol 21 (în plin revizionism și cu tentă ideologizantă) ca să fie considerată, azi, literatură? Tema face textul sau stilul face textul ? Cât de importante sunt cele două, în receptarea de azi a unui text de proză scurtă? Ce anume face ca un text să își mențină specificul literar, în secolul 21?
Vă așteptăm răspunsurile, ideile și părerile în comentarii.
25 martie 2024 la 19:21
Receptorul este cel care dă verdictul. Îl poți emoționa atât printr-o temă puternică, cât și printr-un text bine pilit și fățuit. Dacă ai un public cititor țintă, atunci trebuie să dozezi bine, dacă ai un spectru larg… cred că nu trebuie să echilibrezi nimic, ci doar maxim să arăti respect pentru timpul cititorului.
25 martie 2024 la 19:27
Eu cred că în primul rând tema. Să fie o poveste în spate, un motiv pentru care scriem. Doar stilul, fie el și foarte cizelat, nu rămâne întipărit în mintea cititorului decât pentru cinci minute. În schimb, o temă care rezonează cu cititorul va rămâne și-l va face să gândească.
25 martie 2024 la 19:34
Scuze, dar ”să bifeze” sună ca la testele grilă sau ca o cerință pentru un program de IA. Temă, stil – de ce să inventăm apa caldă când avem, de exemplu, textul lui Nabokov: “There are three points of view from which a writer can be considered: he may be considered as a storyteller, as a teacher, and as an enchanter. A major writer combines these three — storyteller, teacher, enchanter — but it is the enchanter in him that predominates and makes him a major writer…The three facets of the great writer — magic, story, lesson — are prone to blend in one impression of unified and unique radiance, since the magic of art may be present in the very bones of the story, in the very marrow of thought…Then with a pleasure which is both sensual and intellectual we shall watch the artist build his castle of cards and watch the castle of cards become a castle of beautiful steel and glass.”
25 martie 2024 la 19:43
Copy paste știm să dăm și noi, săriți cu opinii personale, cu argumente de 2024, cu noile ideologii, cu extraesteticul, că e altă paradigmă btw…
25 martie 2024 la 21:08
Probabil că nu poți să le separi decât artificial. Și nu cred că poți sa masori cât e tema, cat e voce și cât e stil într-o proză, pt că impactul vine din combinația lor (din nou, probabil). De asta nu-s de acord că citatul din Nabokov nu e „argument de 2024”, whatever that means. In esență spune același lucru.
Azi, pt că se scrie mai mult decât s-a scris vreodată și putem presupune ca numărul de teme nu ține pasul cu numărul de texte, stilul/vocea și (mai important cred) modul în care le folosești că să acordezi tema la trăirile și experiențele oamenilor sunt mai relevante decât tema in sine
25 martie 2024 la 22:43
Eu am considerat chiar de când am început să scriu că și tema și stilistica sunt importante (stilul e altceva, ne definește identitatea, nu l putem trăda și e greu de ghicit). O temă bună fără expresivitate și forță mi se pare ca un cârnat pus într un maț nespălat. La noi critica a mers în ce privește proza pe clasificarea după narator Manolescu sau după personaj Radu țeposu. Sunt echivalente. Dar eu cred că o importanță capitală pe lângă aceasta a paradigmei legate de societate și mijloace de producție, de tehnologie și toate celelalte, o are regimul imaginar al fiecărui scriitor. Dar o scriere bună cred că depinde întotdeauna de capacitatea scriitorului de a convinge că tot ce a scris este „adevărat”. Autenticitarea, aș zice. Să găsească acel ton al scrierii încât cititorul să aibă impresia că se află acolo cu personajele și că participă la întâmplări. Probabil că o să mai revin și cu alte gânduri ca să nu încarc acum prea mult textul. Nu sunt critic literar ca să pot evalua lucruri de acestea la alții, ceea ce pot spune, bun sau rău, potrivit sau nu și altuia, este ce știu din experiență personală.
26 martie 2024 la 8:27
Mna, e ca și cum ai întreba care-i diferența dintre un fel de mâncare preparat de un bucătar și altul preparat de cineva care n-a mai gătit până acum. Felul de mâncare fiind același – tema/subiectul.
27 martie 2024 la 12:12
Cu siguranţă e vorba de un cumul şi n-aş putea să spun dacă prevalează temă sau stilul. Deseori un stil impecabil pe o temă fadă, aproape m-a făcut să abandonez textul. Vice-versa e la fel de valabilă, cu diferenţa că acolo chiar am abandonat textul. Concluzia ar fi ca stilul e mai important.
Romanul este o poveste lungă şi frumoasă. El este ca un întreg oraş, întins, variat, adesea complex, cu mulţi locuitori şi multe întâmplări care se petrec acolo. Un text de proză scurtă este ca o casă. Mult mai mică, mai simplă, inclusiv de construit şi limitată la întâmplările şi viaţa celor câţiva locuitori ai ei. Desigur, este foarte greu să construieşti un oraş pe solul unui câmp. Asta cere efort, muncă susţinută, tehnici speciale şi multe altele. Pe de altă parte, autorul de proză scurtă nu are la îndemâna niciun câmp. El trebuie să-şi construiască casa pe pământul unui ghiveci. Cu toate acestea casa trebuie să fie atractivă şi funcţională. Doar că pană aici vorbim de chestiuni „tehnice”.
Deşi excede întrebării lansate, cred că mai e nevoie de un al treilea ingredient. Plăcerea e un sentiment, adică o emoţie evoluată. E totuşi, măcar la baza ei, e o emoţie, un răspuns la un stimul. În cazul nostru un răspuns al minţii la stimulul textului. Ca să placă, deci, textul trebuie să provoace o emoţie, iar asta se întâmplă cel mai des atunci când autorul îl scrie cu emoţie, indiferent dacă a experimentat sau nu întâmplările aşternute. Asta cred eu.
27 martie 2024 la 16:49
N-ai poveste, pixul ți-e pensula lui Pollock.
28 martie 2024 la 9:28
Cred că de multe ori tema este cea care îl face pe un anumit om de rând să iasă din carapace și să scrie, pentru că nu mai suportă să țină pentru el o temă care îl roade. E o posibilă intrare. Alții se îndrăgostesc de stil, pe care îl ,,aruncă” lumii înconjurătoare din instinctul că și ea se va delecta la fel de mult. E ca și cum fredoneazi o melodioară obstinată și lumea te ascultă de dragul vocii tale. Mult stil fără o temă anume; doar un joc elegant.
28 martie 2024 la 9:33
P.S. Alții au harul si priceperea ca sub propriul control sa producă o îngemănare inteligentă de stil și temă. Școala veche, sau profesioniști ai scrisului. Mileniul nostru dă tuturor o șansă liberală.